måndag 19. november 2007

Gledelig Jul

I går morges reiste Adelheid med flyet til Virginia på thanksgiving ferie, så nå er det stille og rolig på Dormen ;) I følge henne selv har hun kommet velberget frem til Virginia beach og koser seg.
I går var jeg i Fargo, North Dakota på shopping. Der fikk jeg handlet en del julegaver og kjole til juleballet. Det tok på, og resten av kvelden gikk med til slæsking på dataen, grøtspising og gjendekjeks (som ble kjøpt på en skandinavisk butikk i Fargo) og soving. Herlig. Følte meg nesten som hjemme igen.

Men når jeg våknet i dag v ar jeg lys våken igjen, visste dette kom til å bli en sabla digg dag!
Det visste de andre norskiene også, av de som ikke har reist for thanksgiving allerede. De bør angre foresten ;)
Etter minimalt med frokost dro vi nemlig til Arna Stedjan's house. En koselig eldre dame med sørlandsdialekt. Dette er tradisjon hvert år at hun innviterer hjem USA-klassen.
Om det er mulig, så tror jeg at Sigvart smilte enda litt ekstra i dag.
De bodde i det koseligste huset litt landlig. Med stor hage og norsk vimpel i hagen. Begynte å snø også, det gjorde det hele enda koseligere.
Det tok ikke lang tid før vi følte oss som hjemme. En ekte peis med ekte ved, lenge siden sist!
Og sååå var den største happeningen i gang. NORSK MAT! Mmm.. Hjemmebakt brød med brunost.

Kunne ikke stoppe å smile. Var helt fantastisk! Hjemmelaget mat, kjekke folk, i et koselig bestemorhus med fyr på peisen. Kan det bli bedre?
Hjemmebakt brød, kjøttkaker, poteter og grønnsaker.. NAAM! Etterpå fikk vi bl.a. kransekake og boller (har snakket om savnet etter boller siden dag en, så det var konge!).
Det manglet ikke på mat nei, og Olav fikk fylt seg godt opp for å si det sånn.
Stearinlys. *koselig*
Etter maten var det spill, småprat, piano og litt forskjellig. De fleste var mer enn mette!
En bunke med norske blad (Familien) var til store unnerholdning, spesielt kontaktannonasene...
Det beste med å være der var at vi alle følte oss som hjemme. Ingen annstrengelser i det hele tatt. Bare avslapping og kos. Føltes nesten som et julebesøk hos besteforeldre.
Etterpå skulle en del av de norske jentene på avsluttning med fotballaget. Vi måtte kjøre en halvtime i bil. Og da vi satt der i den varme bilen og hørte på julemusikk like etter at det hadde snødd, og vi så at folk hadde begynt å pynte husene med lys, fikk jeg følelsen av at nå er det ikke lenge til jul. Tenk, helgen etter thanksgiving er det første desember (og skolekoret skal ha julekonserter).
I thanksgiving skal jeg og 3 andre norske jenter til Kaylee (en natt) og Chantel sin familie. Vet egentlig ikke helt hvor vi skal være (skal bo hos noen tanter) så det blir spennende. 2 dager igjen på skolen nå, så blir det endelig "høstferie" på oss. Herlig!

5 kommentarer:

Kebab sa...

Dette så jo fantastisk ut! Eg kan ikkje si at det e sånn middag eg lager meg hver dag.. :P Den kontaktannonsen var syykt bra! :P En 50 åring som søker ung gutt i 20 årene eller ka no det sto...:P

Josephine Baker sa...

HAHA!! mann 56 år søker homofile vennskap for livet, gutt 18-25.. ehm.. altså.. for all del liksom.. :D:D
HAHA!! Så utrolig koselig ut altså! *MISUNNELIG*
Happy Thanksgiving! <3

Adelheid sa...

Det saag vanvittig koelsig ut altsaa. Alle saag ut til aa vere i aldri saa godt humor. Eg kom meg som sagt velberga fram ja. hahaha.. Var ein artig reise!
HAPPY THANKSGIVING ALLE<3

HanneK sa...

Aleksander: husker du middagstipset mitt? fiskegranteng?! Mmm.. Kunne betalt store summer for aa ha det her borte. Var foresten paa ekte mexikansk restaurant i dag. Mmm.. Daa skjonte eg kor daarlig dormmaten faktisk e. Men nok om mat, kommer vel en matblogg etterhvert :p
Han mannnen virket interesant for aa si det saann..

HAPPY THANKSGIVING

martepåkartet sa...

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ!!!! Koooooooos!
til og meg JEG blir misunnelig når jeg ser sånne bilder;) Så utrolig godt ut med all den maten og det:D haha! Også så koselig hus!fikk nesten litt julefølelse jeg å;) hihi! Stooor suss<3<3